Ta strona wygląda tak kiepsko, ponieważ korzystasz z przeglądarki nie obsługującej ogólnie przyjętych standardów internetowych. Aby zobaczyć ją w pełnej krasie, zaktualizuj ją do wersji zgodnej z tymi standardami. Trwa to krótko i nic nie kosztuje.

Bractwo Matki Bożej Uzdrowienie Chorych przy parafii p.w. św. Kamila w Zabrzu, 41-800 Zabrze, ul. Dubiela 10; tel. +48 32 271-50-37



Opis cudownego obrazu Matki Bożej


Przyciąga do siebie i zachwyca. Sprawia, że możesz zatrzymać się na chwilę, oddać zadumie i refleksji. Masz wrażenie, że patrzysz w Oblicze Tej, która kocha Ciebie w najtrudniejszych chwilach życia. Jest z Tobą w udręce i cierpieniu, w płaczu i boleściach. Jej nieziemska, dziewczęca twarz, leczy i dodaje nadziei. A wszystko za sprawą Cudownego Obrazu Matki Bożej Uzdrowienie Chorych od 90 lat obecnego w kościele OO. Kamilianów.

szczegół 1Obraz Matki Bożej Uzdrowienie Chorych powstał w 1910 r. Świadczy o tym sygnatura umieszczona w dolnym lewym rogu obrazu. Z niej również dowiadujemy się, że autorem obrazu jest niemiecki malarz niejaki R. Richter z Kłodzka. Niestety, do dzisiejszego dnia nie posiadamy żadnych informacji o tym malarzu. Nie wiemy nawet, czy to jego prawdziwe nazwisko, czy tez pseudonim artystyczny. Możemy jedynie przypuszczać, że żył i tworzył na przełomie XIX i XX wieku.

Sam obraz utrzymany jest w konwencji malarstwa gotyckiego i przedstawia w całości postać Madonny z Dzieciątkiem Jezus. Maryja stoi bosymi stopami w chmurze, ubrana jest w długą, czerwoną suknię, którą okrywa ciemnoniebieska, miejscami nawet wpadająca w czerń opończa. Wspomniana wierzchnia szata jest wykończona złotym, rzymskim wzorem i okrywaszczegół 2 głowę, plecy oraz ramiona Matki Najświętszej. Rysy twarzy Maryi nawiązują do tradycji wczesnochrześcijańskiej, a nawet widoczne są tu powiązania z kanonem ikony. Jednak Tamogórska Madonna nie jest obrazem schematycznym. Tym co wyróżnia obraz w sposób szczególny to twarz Maryi. Stąd też cała opowieść o tym obrazie jest opowieścią o niezwykłym spojrzeniu i uczuciach, jakie malują się na pięknej dziewczęcej twarzy Maryi. Malując to dzieło autor na pewno trwał w jakimś mistycznym natchnieniu. Takie uduchowione malarstwo zdarza się w każdej epoce i nie można go opisać lub wyjaśnić inaczej, jak tylko stanem głębokiego uniesienia w obcowaniu z Bogiem. W warstwie malarskiej to subtelne i delikatne pociągnięcia pędzlem budują ten ostateczny wyraz twarzy; niekiedy drobne, niezauważalne dotknięcia drobinami farby w kącikach ust decydują o łagodnym uśmiechu, a krople bieli w źrenicy oka ożywiają zatroskane spojrzenie.

Tarnogórska Madonna o twarzy poważnej, ma głowę nieco pochyloną ku dołowi. Jej oczy spuszczone, wyrażają postawę pokornej Służebnicy Pańskiej. Lewą ręką Maryja podtrzymuje Syna, podczas gdy prawa spoczywa na Jej piersi. Dzieciątko Jezus, bose i pełne radości, ubrane jest w tunikę koloru liliowego i okryte blado czerwoną szatą wierzchnią. Wyciągniętą prawą rączką rozdaje szczegół 3 błogosławieństwa, a lewą ściska kciuk Matki. Wyjątkowy element stanowi gwiazda znajdująca się na prawym ramieniu Maryi i niewielki krzyżyk złotego koloru, upięty na dekolcie Jej sukni. Gwiazda jest symbolem nadziei, w ludzkim bólu, udręce i zmaganiach z losem, krzyżyk natomiast oznacza łączność Maryi ze swymi chorymi i cierpiącymi dziećmi. Postacie Madonny i Dzieciątka Jezus posiadają złocone aureole i własne korony zdobione kamieniami szlachetnymi i półszlachetnymi.

szczegół 4Święty Wizerunek Matki Bożej Uzdrowienie Chorych z Dzieciątkiem Jezus wykonany jest na płótnie, specjalnie tłoczonym, koloru złotego, zdobionym bogatym ornamentem. Artysta zastosował tu technikę nakładania na siebie farb olejnych z użyciem bogatej palety barw i odcieni. Walory artystyczne obrazu, to zachowana idealnie proporcja, duża doza emocjonalności zawarta w przedstawionych postaciach, wyrazistość kolorów, swobodne pociągnięcia pędzlem artysty oraz naturalizm malowanych postaci.

Sam kształt Obrazu został dostosowany do projektu neogotyckiego ołtarza. Dlatego stanowi on prostokąt, którego dwa dłuższe równoległe do siebie boki w górnym punkcie, łukiem łączą się ze sobą, tworząc kopułę. Wymiary obrazu wynoszą 153 cm wysokości na 74 cm szerokości. Obraz nie posiada własnych ram, a jego ozdobą są dwie złote kolumny umieszczone po bokach oraz piękno całego neogotyckiego ołtarza.

O. Wojciech Węglicki OSCam.

2005-2006 © KAMILIANIE-ZABRZE.PL & Krzysztof Gawliczek